2021. november 4., csütörtök

Őszi munkálatok a kertben I.

 

Aki otthon van a kertészkedésben az tudja, hogy a termények betakarításával korántsem ért véget a kerti szezon. Vannak ugye a hagymafélék, amiket jó, ha még az ősszel elduggat az ember, legalábbis a mi vidékünkön, ha jövőre termést akarunk. Idén sikerült időben beszerezni a dughagymát és már október közepén a helyükre is kerültek. (Előző évben ez inkább november első hetére sikerült.)

Ahhoz, hogy ezt a műveletet végre hajtsam először is elő kellett készíteni a területet neki. A meglevő répasorok közé szántam a hagymácskáimat. Oda, ahol pár napja még a feketeretkek és céklák laktak. 

Ez volt tehát a kiinduló állapot. 

A retkek, céklák kihúzgálása, biztonságba helyezése után jött a maradék gyomnövények eltávolítása, majd a terület felkapálása. És már mehettek is a porhanyós ágyásukba a hagymák szépen sorban. 

Először is ment két sor vöröshagyma. 


Őket követte két sor lilahagyma. 


Majd végül két sor fokhagyma volt soron. 


Második fázisban jött, hogy akkor ki kéne kicsit pucolni a kertet, hogy mire a gazda megjön rá lehessen feküdni a trágyahordásra. 

Ehhez első körben ki kellett hordani a sütőtök termést. Melyet még az utolsó pillanatig érlelni akartam. Mivel nálunk október második felében már szinte minden reggel fagyosan indult, hogy megvédjem őket, minden este betakargattam szalmával a "kicsikéimet",  majd reggelente, a fagy felengedésével kitakargattam őket, hogy még napozhassanak egy kicsit. Íme a termés egy része még a helyén. 


Talicskába pakolva a termés. Irány a tornác.


Itt a farakáson még tovább érlelem őket, mielőtt lekerülnek a pincébe. 


A kerek tökök közül a nagyobbikat már korábban megtörtük. Sajnos nem lett olyan édes, mint amilyenre számítottam. Viszont isteni sütőtök krémleves és egyéb sós ételek készültek és készülnek belőle még egy darabig. 


Ugyanis 12 kilósra sikeredett a kis drágám. 

Miután a tökök kivonultak, jöhetett a paradicsom karók eltávolítása, amit megelőzött a milliónyi madzag elvagdosása és összegyűjtése.


Nem számoltam, de több tucat karó kellett kihordanom, amiket még össze kell kötegelni és felvinni a padlásra, hogy a következő évben is rendelkezésre állhassanak. 


A karók kihordása után jött a rengeteg elszáradt növényi maradvány (paradicsom, paprika, bab, tök, uborka) kihúzgálása és a komposzt dombra hordása. Bár a terület egy része le volt szalmázva, de ezek a zöld fűszerű gazak igen elszaporodtak. Nagy lendületemben egy jó nagy területen ezeket is kihúzgáltam. Fordultam is vagy hatot-hetet a talicskával, mire mindent elszállítottam a komposztra. 


Közben kíváncsiságból megnéztem a másodvetésű répáimat. 


És azt hiszem nincs okom panaszra, mert ilyen szép példányokat sikerült termesztenem. 


Közben a kertből kiburjánzott töknövények kihúzgálása közepette találtam még vagy négy darab rejtőzködő tököt, meg egy teljesen épp paprikát, ami nem tudom, hogyan vészelte át ezt a sok fagyos reggelt. Azóta már meg is ettem vacsorára egy jó kis májkrémes kenyér mellé. 


A terep most már tiszta. A további terv, hogy a nyárról megmaradt szalmatakarást leszedjük a kertről. Majd mehet rá a trágya. Utána pedig megy vissza vastagon a szalmatakarás. Úgyhogy nem is bánom, hogy a héten már esett egy jó adag, meg még esni is fog. Ugyanis száraz földet nem szabad letakarni. 


Az eperágyásokról is le lesz szedve a takarás, hogy ők is megkapják a maguk trágya adagját. 

Hamarosan jelentkezem a folytatással. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése