2020. szeptember 25., péntek

Téli betevők


El kell ismernem, hogy még mindig igen messze vagyok attól a háziasszonytól, aki a befőttől, a savanyúságig, a lekvártól a szörpökig mindenfélét el tud tenni télire. De azért próbálkozom. 

Idén elsősorban a paradicsommal tudtam ügyeskedni. Bár sajnos a növények nem úgy fejlődtek, ahogy kellett volna. Nagyon későn kezdtek csak a gyümölcsök bepirosodni. Ráadásul egy időben sokat és gyakran esett, amit párás esték követtek, emiatt az összes növényt megtámadta egy gombás betegség, ami miatt rengeteg termés tönkre ment. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy nálunk ez sem ment veszendőbe, a malacok és a pipik ugyanis nagyra értékelték ezt az extra vitaminforrást.

A lényeg azonban, hogy azért télire sikerült eltenni többfajta módon nem kevés paradicsomot, amellett, hogy augusztus óta frissen is fogyaszthatjuk.

Elsőként paradicsomlé eltevésébe kezdtem. Ehhez a kinti sparherdet vettem igénybe. 


Mivel volt még hely a platnin, így egy adag csemege kukorica is betársult a paradicsom mellé. Idén a kukoricával is sikeresebb voltam, mint tavaly. Akkor túl későn szedtem le és már nem volt zsenge. Most egy adaggal ettünk frisset, egy másikat meg főzés után lefagyasztottam.


Itt már túl vagyok a passzírozáson, ízesítés és palackozás folyamatban.


Ebből az adagból hat üvegnyi nagyon finom paradicsomlé készült.


A padlizsán termés is sokkal ígéretesebben alakul, mint a múlt évben. Akkor október elején tudtam leszedni kb. három darabot. Most augusztusban már beérett az első adag.


Ebből padlizsánkrém készült. Olíva olajon és vajon megdinszteltem ezt a mennyiséget, majd sóval fokhagymával fűszereztem és pürésítés után ment az üvegbe. Három kisebb üvegnyi lett, de mindez már a múlté. Azóta pirítóssal bekebeleztük az egészet.


Az első padlizsán szüret után egy újabb adag meghámozva, szeletelve bekerült a fagyasztóba és további igen sok "lila tojáska" vár még rám a kertben. 

Ez a "zászlós" növénykém, amelyik egyszerre kilenc tojás gyümölcsöt is nevel. A többin általában egy-két darab van.


A főzőtök palántából idén nem lett semmi, mivel a kerten kívüli ültetés kísérlete kudarcba fulladt hasonlóan a dinnyéké és a sütőtöké. Van viszont egy szem cukkini növényünk, ami gyakorlatilag ellát minket frissel és a fagyasztóba is került már több adagnyi. 

Itt az egyik termése.  Ahogy a képen is látszik fél méteresre sikerült nőnie az én "kicsikémnek".


Ebből  a télen majd tökfőzelék lesz, méghozzá háromszor is.


De térjünk megint vissza a paradicsomra. Mivel rengeteg gyümölcs volt a növényeken, amik egyáltalán nem akartak pirosodni. Ezért zölden vagy haloványan leszedtem  és utóérleltem őket.


A teljesen zöldekből pedig egy vadonatúj kísérletbe fogtam. Mégpedig zöld-paradicsom lekvárt főztem.

Először csak az összeaprított gyümölcsöt tettem oda, majd miután levet eresztett pürésítettem botmixerrel. 



A cukron kívül került még bele citromlé, reszelt citromhéj, vanília őrlemény. Majd pár órát rotyogtattam, amíg szépen besűrűsödött. 



Üvegekbe töltve mehetett a dunsztba.


Ezt a műveletet még egyszer megismételtem. Ez évben nálam ennyiben ki is merült a lekvárfőzés. A végeredmény azonban egy igen különleges íz lett. Vak kóstolás alapján egyik családtagom sem jött rá, hogy miből készült, viszont finomnak találták.

A paradicsomból készül még két jó nagy adagnyi egészben eltett paradicsom.


A kicsiket egyben, a nagyobbakat darabolva hidegen kerülnek az üvegekbe. Majd nedves dunsztban forrástól számítva 10 percig rotyogtatom és abban hagyom kihülni.


Sajnos a  saját  paprikáim java része még csak most kezd beérni, így a lecsóhoz be kellett szereznem egy adaggal. Viszont abból is lett négy üvegnyi.

Az igaz, hogy én nem vagyok még elég ügyes mindenfélét eltevő, de szerencsére van nekem egy anyukám és egy apukám, akik viszont mesterfokon űzik ezt a tevékenységet. Anyukám javarészt a saját konyhakertjéből, az általa megtermelt zöldségeket, gyümölcsöket teszi el. 

Ez itt a szülinapi ajándékom  anyukámtól. Még arra is volt energiája, hogy ilyen szép kis kalapokat szabjon az üvegekre. Vegyes savanyúság, barack, füge, meggy, körte befőtt és egy kis hidegen eltett paradicsomlé alkotta a csomagot.


Apukám szintén meglepett egy kis válogatással. Csalamádé, vegyes savanyúság és mindenféle lekvár került a kis kosarába.


Így azért már nem is olyan üres a polcocskám.
  

A téli ellátmányunkhoz a polcon lévő finomságokon kívül majd a fagyasztó tartalma is hozzájárul. Rengeteg zöldbab, sóska, panírozott cukkini, kukorica fagyoskodik odabent.

Hiába járunk lassan szeptember vége felé, a kertünk még ontja ránk a finomságokat. Múlt heti fogásom ez az óriás adag sóska és a két kisebb cukkini.


Jelenleg tehát a paradicsomon, paprikán kívül van még sóska, cukkini, padlizsán, répa, fehérrépa, krumpli, szárazbab a kertben. Lassan  a júliusban vetett fekete retek is fogyasztható.


A cékla is nődögél, talán októberig beérik. A téli vitaminforrásunk egy része egy biztosítva lesz.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése