2020. november 25., szerda

Nagy generál


Hát ennek is elérkezett végre az ideje, mármint a mi hűséges kis traktorunk megszervizelésének.  Azt hiszem a 24. óra 59. percében voltunk. Tekintettel arra, hogy öt és fél éve szolgál minket hősiesen ezen a hepe-hupás területen. Eddig mindössze arra volt időnk, hogy az éppen aktuális bajait megszereljük (önindító csere, aksi csere, fékbovden) és csak hajtottuk, hajtottuk. 


Most már odáig jutottunk:
-  hogy a kormányművel gondok voltak (alig lehetett irányítani),
- nem működött a fék, 
- kipufogó meglazult, irtózatosan füstölt szegényke, 
- légszűrő nem volt tisztítva mióta nálunk van, 
- motorsátor leszakadt (erdészeti tisztító akcióban),
- a korábban rugózó ülés teljesen beállt, berozsdásodott,
- váltókban nem volt még olajcsere.

Első feladat a szétszedés és a problémák feltárása volt. Ehhez gerendákból, deszkákból és téglákból építettünk egy kis rámpát, hogy arra fel tudjon állni a géppel. Így lehetett ugyanis bemászni alá, hogy az alsóbb régiókat is felderítse. 


Szétszerelés folyamatban. Csak tudnám, hogyan jegyzi meg, hogy mi, hol volt. 


Alulról is szemrevételezte a járgányt.


Légszűrő és kipufogó szétkapva. 


Kormánymű szétkapva. Nagy megkönnyebbülésünkre a kormány kotyogását néhány alátét hiánya (elkopása) okozta, amik filléres dolgok. Előtte azt hittük, hogy főbb alkatrész cseréjére lesz szükség, ami viszont több tízezres nagyságrend.


A kipufogó is borzalmas állapotban volt. Itt éppen a gázpörzsölővel égeti le róla a trutyit.


Miután emberem szétszerelte a traktort, össze tudtuk írni a beszerzendő dolgok listáját. Nagyon hálás kis gépezet ez a TZ4K, ugyanis csavarok, alátétek, kenő és zsírzóanyagokon kívül másra nem is volt szükség. Igaz olajból mindjárt kellett vagy 20 liternyi, ugyanis csak a váltókba 7,5 liter kell előre és 4,5 liter hátulra, plusz az egyéb olaj igényes helyek.

Nagy volt a döbbenet, mikor az első váltóból akarta leengedni az olajat és a leengedő csavarnak hűlt helyét találta. Ebből kifolyólag olaj sem volt a váltóban legalább öt éve. Csoda, hogy egyáltalán működött szegénykém.

Itt már az összeszerelés van folyamatban. Konkrétan a kormánymű helyreállítása történik.


A kormány ismét a helyén.


Vonópad visszaszerelés közben az én ezermesterem. Hiába, ehhez is ért.


A légszűrőt fel kellett tölteni olajjal. Igen ennél a gépnél az olaj szűri ki a szennyeződéseket.


Már megy is a helyére a szűrő. 


A tavaszi erdészeti munkák kissé igénybe vették a gépet, a a motorsátrat konkrétan letépte a dzsungel. Ennek visszarögzítését egyszerű zsanérokkal tudtuk megoldani. Természetesen a zsanér és a traktor lyukacskái nem voltak kompatibilisek, ezért újakat kellett fúrnunk. De végül sikeresen megoldottuk ezt  a problémát is. 


Mivel kicsit hűvös volt az idő, beletelt egy pár órába, mire a 20 liternyi olajt a gép minden szükséges tartályába szépen belecsorgott. 


Miután összeépítettük, olajjal feltöltöttük, minden zsírozandó pontot bezsíroztunk, következett az utolsó lépés: az összes kerék felpumpálása. Szerencsére a Svédországból hazaszállított kompresszorunknak, ez mindössze pár percet és igen csekély energiát vett igénybe.


Október 31-én pedig sikeresen legurult a rámpáról az összeszerelt gépezet. És azóta is nagy segítségünkre van  a birtokon.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése