2021. október 21., csütörtök

Málnáskert őszi adományai

 

Az a csodálatos ebben a részlegesen önellátó életmódban, hogy a  három téli hónapot leszámítva, szinte mindig van valami termés, amit az asztalra tehetünk. 

Szeptember végén újabb paradicsom és paprika szüret után az eredmény alant látható. 


Idén annyira bőséges volt a termés, hogy végül összesen hatszor tudtam paradicsomot befőzni. Első ízben sikerült lecsót teljesen saját termesből (a paprikát tavaly venni kellett) eltenni. Kétszer álltam neki darabolt paradicsom elrakásának és háromszor futottam neki a lé eltevésnek.

Répa zöldség olyan bőségben van továbbra is, hogy nem győzzük fogyasztani. A tavasszal vetett három sorban is bőségesen van még.


Amihez hozzájön a másodvetés egy-egy sor répája és zöldsége. 


Idén a száraz bab termés is jól alakult a tavalyinak kb. a háromszorosát olyan 1,5 kg-ot sikerült végül betakarítani. 


Október első napjában betakarítottuk a napraforgókat is, most fent száradnak a padláson. Ahhoz képest, hogy egyetlen magot sem vetettünk el, nem is lett rossz a termés. 


Valószínűleg az öntözés hiánya miatt csak két ilyen hatalmas sütőtökünk lett. 


Viszont a másik fajtából van tízegynéhány darab. Úgyhogy idén sütőtökben is bővelkedünk. 


A fekete retek nagyon eldzsungelesedett. Október első napjaiban már így nézett ki. 


Végül a hónap közepén húzkodtam ki a termést. Lehet, hogy már kicsit korábban kellett volna, mert némelyik csecsemő fej nagyságú lett. Azt hiszem ez a két ládányi szintén ki fog tartani a tavaszi új hagymáig és retekig. 


Ráadásul még a malacok is jól jártak, mivel két talicskányi zöldet vittem be nekik a retek és cékla levelekből. 


Ugyanis lett még néhány aprócska cékla is a másodvetésből, amiból talán egyszer jóllakhatunk. Van egy szuper krumplis-céklás-sajtos egytálétel receptem.  


Október elején újabb paradicsom szüretet tartottam. Ezúttal két ládányit lehetett befőzni paradicsomlének. 


Az utolsó adag miután kijöhettek a szárazdunsztból. 


A lének eltett paradicsomok mellett még maradt egy csomó koktélparadicsom, amiket meghagytam enni. Ebből még bőven van a hűtőben. 


Cukkínit is szedhettem még ebben a hónapban. Ebből készült frissen tökfőzelék, illetve fokhagymás párolt cukkinit is ettünk többször. És még jutott két adag a fagyasztóba is. 

Az éretten begyűjtött paradicsomok mellett még akadt egy jó adag zöld is. 


Hogy ez se vesszen kárba, ebből a mennyiségből zöldparadicsom lekvár készült. Sült húsokhoz kiváló, de akár kalácsra is lehet kenni. 


A kert nyújtotta örömök mellett a bírtok kínált még egyéb ajándékokat is. Többek között galagonyát. Ezúttal az uramat is befogtam a gyűjtésbe, ami ugye nem egy szapora dolog. Háromszor fél óra alatt ketten kb. 3,5 kilónyi bogyót gyűjtöttünk. 

Ezeket alkalmanként megmostam, tisztítottam, majd mentek a fagyasztóba. A múlt héten pedig egyben odatettem, hogy finom galagonya lekvárt készítsek belöle. 


Itt a késztermék már megy is le a pincébe. 


És természetesen a gombaszezon idén sem maradt el. A frissen fogyasztott mennyiségen kívül, 4-5 csomaggal már került a fagyasztóba. Panírozottan is tettem el, mivel az emberem egyik kedvenc eledele a rántott gomba. 

Ezenkívül ismét szárítottam is, mivel ekkora mennyiségét nem tudott volna a fagyasztónk befogadni. Folyamatosan zsonglőrködnöm kell a helyekkel, ha valami újat be akarok tenni. 


Reméljük, még egy darabig kitart a gombaszezon, hogy még ehessünk frissen is és szárítani szinte korlátlan mennyiségben tudok. 

4 megjegyzés:

  1. Nagyon szép a termésetek.
    Írtad az öntözés hiányát. Egyáltalán nem öntöztétek ezeket a növényeket?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De öntöztünk valamennyit az ásott kutunkból, de messze nem amennyire szükség lett volna. Ezért van tervben egy csöpögtetös öntöző rendszer kiépítése. A nyár közepétől meg szalmatakarás került a földre, hogy védjen valamelyest a kiszáradástól.

      Törlés
    2. Szívesen, máskor is. Ölelés Málnáskertböl.

      Törlés