2020. május 29., péntek

A konyhakert bemutatkozik


Egyik kedves olvasóm már érdeklődött a kert iránt, aminek a bemutatását én is terveztem, de csak most értem oda, hogy beszámoljak az idei kertészkedési eredményeinkről. 

Idén március végén kerültek be az első magok a földbe. Ekkor már a tavaly duggatott hagyma és fokhagyma sorok szépen látszottak. 


Áprilisban és májusban is veteményeztem és folyamatosan ápolgattam a növénykéimet.

Az alábbi képek még a hónap eleji állapotot rögzítik. Ekkor már kikelt a burgonya,


Áprilisi borsó.


Anyukám jóvoltából két hosszú sorba kerültek saláta palánták. Én eddig hiába kísérleteztem, a saláta magok vetésével, nem keltek ki. 


Alig négy hét után így néznek ki. Szerintem elég látványos a fejlődés, mind a saláta, mind a borsó részéről. 


Az eprecskéimet is folyamatosan gondozom. Gyomtalanítom, és a nagy szárazság miatt kis tányérokat alakítottam ki körülöttük és ezekbe a mélyedésekbe locsoltuk a vizet, hogy az közvetlenül a tövéhez menjen.


Májusban került még a földbe többféle bab. Itt a friss vetemény helye látszik.


Azóta kikeltek, bár a zöld hüvelyű babom igen szórványosan, ezért azt pár napja kipótoltam.


Azóta bab melletti kb. méternyi begazosodott területet is feltörtem és a héten ment még bele dughagyma, ugyanis kicsit sokat vettünk és attól tartok őszig nem áll el, akkor meg inkább eltettem.

Sajnos a mélymulcsos ágyások eddig nem úgy alakultak, ahogy terveztük. A locsolás során széjjel mosódtak az apró magok és azok is csak szórványosan keltek ki. Azóta újra vetettem őket. 


Azért némi répának van nyoma, első vetés után is.


Azóta már meg is kellett ritkítanom kicsit.


Közben azért előbújtak már a krumplik, ...


... a borsók, némi hagyma (tavalyi volt a dughagyma, szerintem megöregedett.)


Talán sosem volt még ilyen szépen karbantartott kertünk. Most szépen látszanak a sorok és a gyomokat is kordában tudom tartani. Tavaly volt, hogy a már térdig érő gazban bogarásztam a két centis növénykéimet (nem lustaságból, csak egyéb munkálatok miatt volt, hogy hosszabb ideig egyáltalán nem jutottunk le a kertbe).

Kicsit távolabbról a kert egy része, persze gaz így is van, csak aprókák.


Krumpli, borsó, saláta. A krumplin már megjelentek a virágok és, még néhány hét és ehetjük az új krumplit. 


A palánták még a kiültetés előtt. Be kell valljam idegen tollakkal is ékeskedem, ugyanis vásároltunk néhány palántát, úgymint paradicsom, paprika, tökfélék. Ami mint utólag kiderült igen hasznosnak bizonyult, ugyanis a balkonládába vetett paprika helyett én valami gyomnövényt gondoztam nagy lelkesen. 



Viszont a tavalyi hibánkból tanulva idén a palántáknak szánt helyett rotálás után letakartuk. Tavaly ugyanis annyira begyomosodott, hogy úgy kellett feltörnöm a talajt, mielőtt ki tudtam volna ültetni a palántákat.


A fóliák lehúzása után szépen látszik, hogy mennyire tiszta maradt a terület. Ott volt egy kis gaz csík, ahol nem takartak rendesen egymásra a fóliák.


Káposzta vagy karalábé. A levelekből még nem tudom megállapítani, mindenesetre vetettem ezt is azt is. Majd egyszer csak kiderül.



Paradicsom, paprika, káposzta, karalábé vegyesen. A múlt heti csapadék persze rögtön megindította a gyomokat, de azért láthatók a palánták is.



Ez vagy főzőtök vagy cukkini. Ezek már nem fértek el a kertben, ezért vakondtúrások helyére ültettem őket.  Szegényt a múlt heti reggeli fagy kicsit megviselte (pedig a fagyosszentek már elmúltak, de nálunk még nem). Néhány levele teljesen megfeketedett, remélem azért összeszedi magát.



A fagyokról csak annyit, hogy idén nem kell fosókát (mirabola szilva) szednünk a kb. 12 fánkról, ugyanis a március végi havazáskor pont teljes virágjukban voltak és oda lett minden. Az akácok is megsínylették, alig van rajtuk virág, az is csak a csúcsokon. 

Ezek itt a tavalyi sütőtöktermésből megfogott saját magból, helybe vetett növénykék.



Szintén tavalyi tapasztalatból kiindulva, idén a málna sorok közé ültettem el őket. Tavaly ugyanis a palánták közé lett vetve és a hatalmas leveleivel teljesen elnyomta az apróbb növényeket. Itt azután futhatnak amerre látnak.

A gerilla krumplik természetesen idén sem maradtak el. Itt nagyobb mennyiségben, de máshol is bukkanak elő példányok.



A napraforgók is megjelentek össze-vissza a kertben. Mivel tavaly gondot jelentettek ott, ezért idén az átültetésük mellett döntöttünk. A kerten kívül ásott nekik a gazda egy-egy ültetősort és én szépen egyesével kiemeltem a palántákat és áttelepítettem őket. Nagyjából 20 növény került ide.



Egyébként idén a Neem olajos kezelést időben elkezdtem, amikor még épphogy csak kibújtak a krumplikák. Eddig kb. háromszor kaptak és összesen egy csíkos hátút találtam eddig, valamint három bokron néhány kikelt lárvát. Szerintem hamarosan csinálok még egy kezelést biztonságképpen. A káposzták, karalábék is kártevő menetesek eddig.

Sikerült a fűszeres ládákat is szépen rendbe tenni még a hónap közepén. Itt még a rendrakás előtt. 



Kicsi csalán, kicsi egyéb gaz meg némi haszonnövény.



A szajkó folyamatosan ültet nálunk. A kakukkfű mellett az bizony egy tölgyfacsemete.



Télire elraktározza a makkokat, csak azután elfelejti, hogy dugta őket. A kertészkedésem során három csemetét ültettem át, mert sajnáltam volna elpusztítani őket.

Régi szalmát leszedtem, kigyomláltam és jól belocsoltam a földet.


Majd ismét betakartam szalmával.


Néhány új fűszernövény került ki. A bazsalikomot minden évben pótolni kell, mivel nem évelő.


Rozmaringom, ami volt kifagyott. Most lett új.


Ez pedig citromfű.


A tavaly ültetett öt rebarbarából a két legnagyobb. A többi is megvan, csak igen aprókák.


A már említett, kitelepített tölgyfacsemeték teljes lombban.


A gyümölcsfák még május elején. Akkor még a 22 fából csak a két cseresznyéről látszott, hogy sajnos nem eredtek meg.


A többi nagyon szép volt. Azóta sajnos vagy szél vagy nem tudjuk micsoda, de kettőt letört. Nem tudjuk, hogy ezekből lesz-e még valami.


Azóta a fű úgy megnőtt, hogy muszáj volt kiszabadítani őket.


Egyelőre ilyen ösvényeket vágott a gazda, hogy érje őket a fény és kapjanak némi levegőt. 


Zárásképpen a mai sütögetésem eredményei.


Ami leginkább a kenyérke szempontjából érdekes. Ugyanis ez végre egy kovásszal készült kenyér. Igen, hosszas kísérletezés után megint sikerült kovászt gyártanom. Bár az első adagot, amit kitettem az ablakpárkányra, hogy a kinti magasabb hőmérsékleten hamarabb beinduljanak a folyamatok, bizony megette az egyik macska. Így kezdhettem elölről az egészet. A lényeg azonban, hogy 10 nap alatt sikerült végre érett kovászt készítenem és ma végre neki is láthattam a sütésnek.

Bár a végeredménnyel nem vagyok teljesen elégedett. Szerintem ugyanis kissé hűvös volt bent, így szerintem nem kelt meg rendesen. "Csak" 21,4 fok, volt reggel, begyújtás előtt,  ami a tésztának nem kedvezett. A dagasztás és a hajtogatások idején még hideg volt a kályha (korábban be kellett volna gyújtanom). Tehát van még hova fejlődnöm, de legalább meg van a KOVÁSZ. Szépen el van a hűtőben, csak hetente egyszer meg kell etetnem a drágámat.

5 megjegyzés:

  1. Köszönöm a képes beszámolót!
    Ez a mostani időjárás nem kedvezett igazán a kertészkedésnek, azért remélem, mindenből lesz elegendő. Nagyon száraz volt a tavasz, meg hideg,így nem keltek ki rendesen a magvak. Most, hogy esősebbre váltott az időjárás, a növények is kezdenek beindulni. A kis gyümölcsfák is biztosan megerősödnek.
    A kenyered is szép, a kalácsról nem is beszélve. Ügyes vagy a kovásszal, én még csak érlelgetem a gondolatot.

    VálaszTörlés
  2. Még visszatértem. A rebarbarából én ki szoktam vágni még az elején a virágszárat, hogy ne vegye el az erőt a növénytől. Hamarabb hozza az új leveleket.

    VálaszTörlés
  3. Köszi a tippet a rebarbarával kapcsolatban. Nem vagyok tapasztalt rebarbara termesztő, úgyhogy minden kerti tanácsnak örülök.Holnap ki is vágom. A felmagzott sóskával mi a teendő? Erről tudsz valamit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A sóskából is vágd ki a magszárat, és majd hozza a friss leveleket.
      Ha sok szép, üde levél van, én el szoktam a felesleget tenni télére üvegbe. Kevés zsíron megdinsztelem a sóskát, picit sózom, s azon forrón üvegbe teszem. Megy a száraz dunsztba, majd a kamrába. Felhasználáskor pillanatok alatt kész a mártás.


      Törlés
    2. Köszönöm szépen a tanácsot. Megfogadom. Ma az idei vetésű sóskából megfőztem az első adagot. Isteni finom lett.

      Törlés