2023. július 26., szerda

Csodaszép kertecském


Bár még mindig igen  messze van a tökéletestől, idén nagyon elégedett vagyok a veteményes kertünkkel. Bárhová nézel mindenhol burjánzik valami növény. Bár a szalmatakarás vastagsága nagyon elmarad a kívánatostól, gyomok tekintetében úgy tűnik uralom a helyzetet. Szó nincs teljes gyommentességről, de azért, ha valaki ránéz a kertre nem az az első gondolatat, hogy hű de gazos.

Továbbra is hiányos a választék, a káposztafélékkel például még mindig elmaradásban vagyok, azaz nem találhatóak meg a kertben. És nyilván nem sikerül minden növénnyel szép termést elérni. Idén például a paprika növényeim nem akarnak nőni és termést hozni. 

De lássuk inkább azt, ami viszont jónak ígérkezik.

Az alábbi képen három sor bab látszik, középső sor vége megspékelve egy kis árván kelt krumplival. Az idén is biztosra akartam menni a szárazbab termést illetően. A tavalyi mennyiség kitartott, a múlt héten főztem meg az utolsó adag bablevest tarkababból és a vörös kidney babból is van még egy adag, amiből hamarosan chili con carne fog készülni.


A babok mellett egy sor hagyma (azóta már kiszedve), majd jönnek a paradicsom, paprika, padlizsán palánták. A padlizsánból ma készült finom paradicsomos, padlizsános penne tészta. 


Az első termőre fordult paradicsom növényem. Magasságban már bőven túl nőtt engem. 


A legtöbb paradicsom növény tele van terméssel, most már csak be kellene érniük, hogy végre bőségesen lehessen fogyasztani és persze a télre is gondolni kell. Tavaly nem lett elég sem a paradicsomlé, sem a darabolt paradicsom. Remélem idén többet tudunk elrakni. 

A sütőtök növények is beindultak, bár sajnos kicsit későn lettek elültetve. Elfelejtettem, hogy nem szabad csak úgy a földbe eldugni a magot, mert valami föld alatt élő állatka egyszerűen megeszi. Már tavaly is így jártam. Először csérépbe kell palántázni, és csak a palántát lehet  kiültetni szabad földbe. 


A napraforgó soromat sajnos folyamatosan ritkítják a mostanában igen gyakran jövő zivatarok, amiket általában erős szél kísér. Minden ilyen esemény után elfárad egy-kettő és szépen elfekszik a földön. Ma is el kellett egyet vinnem a kecskéknek, így legalább nem vész kárba teljesen. 


A napraforgók melletti területről kijött a zöldborsó, ami mindenképpen siker a tavalyi évhez képest, amikor is elfagyott a növényzet. Idén sokszor tudtunk frissen is enni és jó három kiló ment a fagyasztóba is. Helyére került három darab sütőtök növény, ami már kezdi belakni a teljes területet. 

Itt még bent a borsó és mellettük már ott a kis sütőtök növény.


Most, hogy szabad lett a hely, beindultak.


Az uborkák ma megleptek, a mert pár napja már láttam rajta pár darab kis ujjnyi növényt. Már korábban is bújtattam az indákat a hálóba, de ma újból neki álltam és bújtatás közben igazi gigászokat is találtam. 


Az uborkák mellett van még több sor krumpli, egy sor hagyma és egy fél sor későn vetett zöldborsó, ezt a héten kezdtem el szüretelni. Nyilván ez már nem a borsó szezonja, de még egy pár maréknyi termés talán lesz rajta. 


Itt a lenti szekcióban is van három sor bab, az egyik sor kifejezetten zöldhüvelyű bab, amit már szüretelek. Egy zacskónyi blansírozva már a fagyasztóban van, meg már ettünk is belőle frissen. Ezt mi köretnek szeretjük, illetve van egy jó receptünk, amiben ezt a babot főzés után vajon átforgatjuk jó sok fokhagymával, majd megy rá házi kecskeksajt és utána pirított bacon kockákkal és pirított kenyérkockákkal esszük. A másik két sor pedig a szárazbab készletembe lesz.


Közel 50 darab paradicsomot karóztam és kötöztem meg. Tegnap újból végig kellett menni rajtuk, annyit nőttek, hogy további kötözésekre volt szükség, meg persze a közben nőtt kacsokat is el kellett távolítani. Itt van azért még répa, krumpli, meg pár sor hagyma, amit azóta már szintén kiszedtem.


Krumpli, sóska, répa egymás mellett nagy békességben. 


Az idei hagymatermés egy része. Végül 6 ládányi lett, úgy, hogy még egy sor bent van földben. Igaz, hogy nem lettek olyan óriási fejek, mint tavaly, viszont locsolva egyáltalán nem voltak, csak amennyi csapadék esett. Tavaly ugyanis kicsit túlzásba vittük és igaz, hogy öklömnyi gumók lettek, de egy csomó belülről el kezdett rohadni.


A fokhagymatermés is szépen sikerült. A gumók végre normális méretűek lettek, most már csak a mennyiséget kell növelnem, de szerintem ez a kb. 40 fej elég is lesz nekünk az étkezésekhez, csak a disznóvágásokhoz kell majd venni a töltelékbe.
 

Az egykori eperágyásom jelenleg így néz ki. Az eprek szinte semmi termést nem hoztak idén, pedig tavaly kaptak trágyát is. Júniusban kiszedtem a töveket és hogy ne gazosodjon fel, kapott egy karton takarást három hétre. Az új epertövek pedig majd új, naposabb helyre fognak költözni ősszel.

A takaró eltávolítása után így nézett ki. Egy hétig így maradt kitakartan. Gyökérről ekkor meg tudnak indulni a gyomnövények. Ma ismét visszakerült rá a takarás. Ezt még kétszer kell megismételni, addigra remélhetőleg kimerülnek a gyökér tartalékai és akkor elpusztul a gyomnövény. Igaz, hogy kicsit időigényes a folyamat, de nem kell felásni, meg gyomirtózni.


Közben azt is kitaláltam, hogy feleslegesek a közlekedő utak az egyes kertrészek között. Ezért ott is megkezdtem ezt a takarásos módszert. Így ez a terület is használható lesz veteménynek, plusz nem kell állandóan kaszálni. Tervbe van véve továbbá, hogy az egész kert köré szegélyt készítünk, a jelenlegi álláspont szerint felezett farönkökből (mivel ahhoz van alapanyag bőviben). Így egyrészt könnyebb lesz a karbantartás, kívül tartja a gyomokat, belül a szalmát, másrészt szebben is fog kinézni a kert. 


Ja, meg persze a cukkini is beindult ezerrel. Cukkinifőzeléknek és rántott cukkininek teszem el a fagyasztóba, azontúl, hogy frissen is fogyasztjuk.


Múlt heti termés.


Mai zsákmányom a kertből.


Június közepe óta krumplit sem kell már venni. Bár a földben élő valamik azért rágcsálják a gumókat, de remélem azért nekünk is hagynak majd annyit, hogy kitartson a következő szezonig. Céklából is sikerült néhány szép gumót növesztenem. Ezekből lett két üveg savanyúság, egy adag meg a hűtőben várja, hogy majonézes céklasaláta legyen belőle.


Én szinte folyamatosan veteményezek, a betakarított termények helyébe vetek valami mást. Így júliusban vetettem még céklát, fekete retket, petrezselymet, tudom, hogy ez utóbbinak nem ez az ideje, de a tavaszi nagyon ritkás lett és gondoltam próba szerencse, hátha lesz belőle valami. Most majd a kiszedett hagyma helyére fogok még veteményezni.

Jelenleg tehát a kert ellát minket:
- burgonyával,
- hagymával, 
- fokhagymával, 
- répával,
- fehérrépával, 
- sóskával,
- padlizsánnal,
- cukkinival, 
- zöldborsóval,
- zöldbabbal, 
- céklával,
- uborkával és 
- különféle fűszernövénnyekkel (kapor, bazsalikom, menta, kakukkfű, metélőhagyma, zsálya). 

Remélem, hamarosan be tudjuk szerezni az idei szalma adagunkat is és akkor meg tudom vastagítani a takarást, akkor a föld még jobban tartja a nedvességet és a gyomok sem nőnek annyira. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése