2021. április 6., kedd

Kertészkedem, tehát vagyok

 

Hát ezt komolyan nem hiszem el, hogy két egymást követő évben megismétlődhet ugyanaz: Ma, április 6-án havazásra ébredtünk itt Málnáskertben. Tavaly március végén ugyanez történt :((

Nem tudom a ringló fáink hogyan fogják átvészelni. Tavaly egy szem szilva, annyi sem lett rajtuk. Most talán szerencsésebbek vagyunk az egy hét csúszás miatt. Akkor hófehér gömbök voltak a fák a sok virágtól, mostanra a virágok már lehullottak és kezdenek zöldülni. A hőmérséklet meg szerencsére fagypont felett marad (+ 2 fok).

Az időjárás szeszélyessége folytán a kertben sem sokra jutottam eddig. Március utolsó napjaiban tudtam megkezdeni áldásos tevékenységemet. A gazda jóvoltából ilyen pihe-puha porhanyós földbe tudtam elbújtatni a magocskákat.

Ezek itt a tavaly ősszel duggatott fokhagymáim. Eddig nagyon szépen fejlődtek. Remélem a föld alatti részük is ígéretes lesz. A terület megkapálása még várat magára. Először a veteményezésre koncentrálok. 


Közben megkezdtem a majdani palánták helyének előkészítését is. A gyomtalanítási műveletben az alábbi fóliák vesznek részt, mivel vegyszeres gyomirtást Málnáskertben nem alkalmazunk. Az alábbi kép közepén látszik az a terület, amelyre tavaly rádobáltuk a fóliát. 


A gyomok eltűntek, tele van járatokkal és teljesen porhanyós a föld. Mindenféle ásás vagy kapálás nélkül vethetnék bele.


Most a mellette levő területeket letakartam (3 hétre), a középső rész egy hétig napozott, holnap újra letakarom. Ezt párszor ismételve a gyomnövény gyökere remélhetőleg kimerül és elpusztul. 


Az idei első vetemény: 2 sor borsó. 


A pincében csíráztatott saját vetőburgonyák. Ebből is került két sor a földbe eddig. Két hetenként még vetek, amíg el nem fogy. 


Egyébként még tart a tavalyi krumplink. Szerintem erre a hónapra még elég lesz. Ez haladás, mivel tavaly már februárban elfogyott. A cél, hogy a régi kitartson, amíg meg nem érik az új.

Vettem még dughagymát, hogy kipótoljam az őszi sorokat, plusz a maradék is földbe került répával és petrezselyemmel felváltva (védik egymást). Ezenkívül vetettem még retket és a szomszéd nénitől kapott büdöske maggal is körbe vetettem a veteményt.

Az őszi veteményt is elkezdtem megkapálgatni. Egy kis vetés, egy kis kapálás ritmusban. Majd megmutatom, ha elkészültem.

Folytatás következik csak közbejött a húsvét , most meg ez a "kellemes" idő, ami van. Remélem pár nap múlva tudom folytatni a kertészkedést.

Március végén készültek az alábbi képek. 

Virágba borultak a ringló fáink. 


Kizöldült a tölgyes dombja. Levelek persze még sehol a fákon.


És a legelő is. Annak ellenére, hogy megint szárazság van. Érdemleges mennyiségű csapadék március közepe óta nem esett. Mondjuk ma  sem hó formájában számítottunk rá. De végül is elenyésző mennyiség esett és szerencsére már el is olvadt.


Múlt héten Emese a szomszéd birtokról elcsábított egy kis medvehagyma túrára. Amint látjátok nem is eredménytelenül. Bár még nagyon zsengék, de azért sikerült egy jó kosárra valót szednem. Húsvétra készült is belőle finom krémleves. A maradék pedig ment a fagyasztóba.


A terv az volt, hogy kucsmagombát is szedünk. Mi végül nem találtunk, de szembe szomszéd bácsi nagy "gombavadász" és mivel elmeséltem neki, hogy kucsmagombát szerettünk volna szedni, másnapra meglepett egy jó nagy adaggal. 

Életünkben először ettünk ilyen gombát. Nálunk a nagypénteki böjti menü rakott padlizsán volt. Ebbe ment bele egy finom paradicsomos-gombás ragu. Ebből a mennyiségből is jutott még a fagyasztóba is.


Az ez évi kertészeti tevekénységemről többet nem tudok mondani, de remélem ez hamarosan változni fog. Vannak azért más témáim is. Hamarosan jelentkezem az újabb beszámolóval.

2 megjegyzés:

  1. Eszter nekem az idén mára /-5 fok/ fagyott el másodszor a kiültetett paradicsompalánta, pedig másodszor is akkor tettem ki a földbe, amikor jó volt az előrejelzés...
    Egyszer a kertben 3 szem pici kucsmagomba bújt ki a földből. Nagyonszép ez a kis kupac.))

    VálaszTörlés
  2. Részvétem a palánták miatt. Én ezért nem is próbálkozom május végénél előbb a palánták kiültetésével. Mi itt ráadásul egy eléggé fagyzugos helyen vagyunk. Kellene menni a kertbe, de + 5 fokban nem igen van kedvem hozzá. Talán pár nap múlva már melegebb lesz.

    VálaszTörlés