2021. május 31., hétfő

Én kis kertem kertelem



Amikor ezeket a sorokat el kezdtem írni, már túl vagyunk a fagyos szenteken és a kertecském nagyon szépen alakul. Legutóbb április elején készült beszámoló  a kertről, azóta pedig sok minden történt. Sajnos a rossz hír az, hogy az április eleji fagyok miatt idén megint elmarad a ringló termés. Ahogy nézegettem a fákat mutatóba akad rajtuk néhány termés, de azzal nem sokra megyünk.

A március végén vetett krumpli hajtások is elfagytak, most kezdenek újból kibújni. Szintén nem örvendetes hír, hogy alig látszanak még ki a krumpli növények, de a mai nappal is 5 kifejlett bogarat szedtem le róluk, akik már megkezdték a peték lerakását. Persze azokat is eltávolítottam. Megpróbálom felvenni a küzdelmet ellenük, egyrészt folytatom a Neem olajas permetezést, meg rendszeresen átnézem majd a növényeket. 

Miután az áprilisi veteményezéssel megvoltam, neki tudtam állni a kert felkapálásának, gyomlálásának. Elsőként az eprekkel kezdtem. Itt még az eper tövek nem is igen látszanak, csak inkább a gyomnövények. 

Május elején viszont már ezt a képet mutatták. Tele van virágokkal, plusz már fejlődnek a termések is. 

A hideg április miatt természetesen rendesen el van maradva minden, biztos van egy jó három hét csúszás. Egyelőre még csak zöldek a termések, kinek sok meleg és napsütés, hogy be is érjeneke.

A majdani palántázás helye egy takarás után már meg volt szellőztetve, most ismét takarásban van, mindösszesen addig, míg a gazda fel nem tudja ásózni, hogy mehessenek bele a palánták.

Időközben sikerül  a fűszeres ládáimat is rendbe tenni. Amelyek eléggé el voltak vadulva. Ez volt a kiinduló állapot május elején.

Viszont már akkor szépen beindult a metélőhagyma, kakukkfű, zsálya, borsikafű, citromfű.

Május végén pedig a ládák  kigyomlálva, feltöltve földdel és visszatakarva szalmával.

A citromfű például már ilyen gigantikus. Lassan betakaríthatom az első adag teának valót.


Időközben persze a májusi veteményezés is megtörtént. Ismét került a földbe pár sor krumpli, borsó, bab, sütőtök, cukkini, paszternák.

Május első két hetében sikerült végig érnem a kapálással az egész nagy területen. Igaz, hogy  a gyomtalanítás egy non-stop feladat, főleg amennyi eső esett az elmúlt két hétben. 

Távolról ezt a képet mutatja az én kis kertem. Látszanak szépen a sorok és végre nem veri fel a gaz. 


 Fokhagymából idén remélem sikerül elegendő mennyiséget termelni. Jó lenne, ha még a disznóságokba is jutna. 


Baloldal idén duggatott hagyma, mellette borsó, mellette retek és petrezselyem egy sorban. 


Sóskát is lassan szüretelhetnék, pedig a fagyasztóban még mindig van egy adag. 


A napokban pedig begyűjtöttem egy adag hónapos retket. Ez a szép csomag. 


Ez pedig a csúnya, ment is az állatoknak. 


Vajon mi lehet a magyarázata, hogy az egyszerre vetett, egyszerre kikelt, ugyanúgy gondozott és öntözött retkek ennyire különbözően néznek ki? 

Répa, hagyma, répa. Egy hét alatt a duplájukra nőttek. Nemhiába a mondás, hogy "májusi eső aranyat ér."


A borsók is nagyon beindultak. 


A szomszéd birtok gazdasszonyától kaptam egy csomó különleges paradicsom palántát. Ezek közül néhányat a borsó sorok mellé ültettem. Mire ezek megnőnek, addigra a borsó úgyis kikerül.



Időközben az egyszer elfagyott krumpli újra kihajtott, már kezdenek bokrosodni. 


Ez pedig itt a május veteményezés. Itt is szépen látszanak már a sorok. 


A babok is  kibújtak már.


Anyukámnak hála paradicsom és paprika palántákkal el vagyunk látva. Nálunk ugyanis idén teljesen kimaradt a magvetés egyéb elfoglaltságok miatt.  


A gazdára vár még a nemes feladat, hogy a letakart területet olyan állapotba hozza, hogy oda tudjam ültetni a palántákat. Remélem ez is megtörténik a napokban, mert egyelőre a csemetésben küzd az égig érő füvel. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése